כיסויי מושב לרכב הם אחד האביזרים הכי פופולריים בקרב נהגים – הם מגנים על הריפוד המקורי, משדרגים את המראה הפנימי, ולעיתים גם מוסיפים נוחות. אבל כשהם מגיעים מהחבילה, רוב האנשים מגלים שההתקנה לא תמיד אינטואיטיבית. כיסוי שלא יושב כמו שצריך יכול להיראות מרושל, לזוז בזמן נהיגה, ואפילו להפריע לבטיחות (למשל, במקרה של כריות אוויר צדיות).
במדריך הזה נלמד איך להתקין כיסוי מושב אוניברסלי בצורה נכונה, צעד-אחר-צעד, עם דגשים שיעזרו לך לקבל תוצאה שנראית מקצועית – גם אם זו הפעם הראשונה שלך.
שלב ההכנה – לפני שמתחילים
כמו בכל עבודה, הכנה נכונה חוסכת הרבה תסכול.
ניקוי המושבים – אם המושבים מלוכלכים או מאובקים, הכיסוי לא יישב טוב ועלול להחליק. שאיבה קצרה או ניגוב עם מגבון לח יכולים לעשות פלאים.
בדיקת תכולה – פתח את האריזה וודא שיש לך את כל החלקים: הכיסויים עצמם (גב, מושב, ולעיתים משענת ראש), רצועות וגומיות, ווים (אם כלולים), ולעיתים גם הוראות או תוספות כמו קשיחי פלסטיק.
הבנת מבנה המושב – מושבים שונים קצת אחד מהשני. כדאי להסתכל היכן אפשר להעביר רצועות מתחת למושב, ואיפה ניתן לחבר ווים.
איך מתקינים – שלב אחר שלב
1. החלקת הכיסוי על גב המושב
התחל בגב הכיסא. משוך את הכיסוי מלמעלה כלפי מטה, וודא שהחלק העליון יושב ישר. ברוב הדגמים יש פתח או גמישות באזור משענת הראש – אל תדאג אם נראה שיש עודף בד, זה יתיישב בהמשך.
2. הידוק הרצועות מאחורי הכיסא
מאחורי גב המושב יש לרוב גומיות או רצועות שמחברות בין החלק הקדמי לאחורי. העבר אותן סביב גב הכיסא והדק. אם הכיסא מאפשר, כדאי להעביר מתחת לגב (דרך הפתח שמתחת למשענת הגב) – זה מייצב הרבה יותר טוב.
3. חיבור הווים למסגרת
דגמים רבים כוללים ווים קטנים שמתחברים לחלק התחתון של מסגרת המתכת של הכיסא.
חשוב: לא לחבר לפלסטיק – זה לא יחזיק לאורך זמן ועלול להישבר. אם אין גישה למתכת, אפשר לקשור לרצועות אחרות או לייצר חיבור אלסטי פנימי (כמו גומייה כפולה).
4. כיסוי המושב עצמו
החלק הבא הוא הבסיס – המקום שבו יושבים. משוך את הכיסוי קדימה, ישר את הבד, והעבר את הרצועות או הקשיחים דרך הפתח בין הגב למושב. הדק היטב, כדי למנוע קמטים או החלקה.
5. משענות ראש
כיסויים אוניברסליים לרוב מגיעים עם כיסויים נפרדים למשענות. הסר את המשענת (במכוניות רבות יש לחצן שחרור קטן), הלבש את הכיסוי, והחזר למקום.
טיפים לשדרוג התוצאה
אם הכיסוי נראה מקומט – ניתן להשתמש במייבש שיער (על חום נמוך) כדי למתוח את הבד, או להדק עם רצועות נוספות.
שימוש בקשיחי פלסטיק – חלק מהערכות כוללות "סכינים" מפלסטיק שמכניסים בין המושב לגב כדי לשמור על מתיחות.
בדיקת כריות אוויר צדיות – אם למושבים שלך יש Airbag צדדי, ודא שהכיסוי מותאם לכך (לרוב יופיע סימון). לעולם לא לחסום פתחי כריות אוויר.
תחזוקה שוטפת לאחר ההתקנה, מומלץ:
להסיר ולכבס (אם הכיסוי מאפשר) פעם בכמה חודשים – זה מאריך את חיי הבד.
לבדוק שהרצועות לא השתחררו, במיוחד לאחר שבוע-שבועיים של שימוש.
לשאוב אבק ולנקות כתמים נקודתיים באופן שוטף.
לסיכום
התקנת כיסויי מושב אוניברסליים לא חייבת להיות משימה מתסכלת. עם קצת סבלנות והקפדה על הפרטים הקטנים, אפשר לשדרג את מראה הרכב ולהגן על המושבים המקוריים – בלי לשלם למתקין מקצועי. התוצאה: רכב שנראה חדש ומסודר, וחוויית נהיגה נעימה יותר.